مقالات علمی، پژوهشی، درسی

علل اضطراب امتحان
درج شده در تاریخ 1395/09/16 توسط ثابتیان.

گروه بندی

لیست مقالات
علل اضطراب امتحان
تاریخ درج مقاله: 1395/09/16
چه کسانی از سلامت روان برخوردارند
تاریخ درج مقاله: 1395/07/28
7عامل بهداشت روان در قرآن کریم
تاریخ درج مقاله: 1395/07/28
چگونه برنامه ریزی کنیم
تاریخ درج مقاله: 1394/10/09

      علل اضطراب امتحان:

1- استفاده از روش هاي نادرست مطالعه ( مانند مطالعه طوطي وار به جاي فهميدن مطالب، مطالعه ي منفعل به جاي مطالعه ي فعال ، مطالعه در عين خستگي ، خواندن بدون وقفه و استراحت و انجام دادن رفتارهايي از اين قبيل بازده يادگيري را كاهش مي دهد دانش آموزان با برنامه ريزي صحيح و در زمان و مكان و شرايط مناسب به فهميدن مطالب و تكرار و تمرين كافي بپردازند . در اين صورت تسلط بهتري بر مطالب خواهند داشت و كمتر جاي نگراني باقي مي ماند.

2- به تعويق انداختن مطالعه ي ثابت براي امتحان نيز از عوامل ايجاد اضطراب است.اگر دانش آموزان دروس را به طور تدريجي و در طول سال بخوانند ، مطالب به مرور از حافظه ي كوتاه مدت ( موقتي ) به حافظه ي بلند مدت (دائمي )آن ها منتقل مي شود. در اين صورت شب امتحان ، از حافظه ي بلند مدتي برخوردارند كه محتواي آن غني است و با مروري كوتاه كاملاً بر مطالب تسلط مي يابند . اما دانش آموزاني كه عادت كرده اند شب امتحان فشرده خواني بكنند ، يا جسته و گريخته مطالب كتاب را بخوانند ، بديهي است كه اطمينان لازم براي موفقيت را نداشته ، همواره نگران نتيجه آزمون خواهند بود .

3- آرمان گرايي و كمال گرايي خود مزيد بر علت است. دانش آموزاني كه از واقعيت گريزانند و خيلي آرماني فكر مي كنند، خود را با همكلاسي هاي بسيار موفق شان مقايسه مي كنندو انتظاري بيش از حد توان، از خود دارند؛ همواره نگران كسب موفقيت خود بوده، از آرامش لازم برخوردار نيستند.

4- استراحت ناكافي در شب امتحان ، مشكل ديگري است كه برخي از دانش آموزان با آن دست به گريبان هستند. دانش آموزان بايد شب امتحان به موقع بخوابند تا از استراحت و آرامش كافي برخوردار باشند. در غير اين صورت ، صبح روز امتحان به دليل كم خوابي ، افت فشارخون ، خستگي و كسالت از تمركز ، آرامش و نشاط كافي بر خوردار نبوده و نمي توانند به خوبي به سوالات پاسخ دهند ؛ در نتيجه اضطراب آنان بالا مي رود و به دنبال آن نمره آنان پايين مي آيد.

5- عدم خودباوري و فقدان اعتماد به نفس هم مشكل ديگر دانش آموزان است.  دانش آموزاني كه به توانايي خود كمتر آگاهي دارند و از خودباوري لازم برخوردار نيستند، همواره نگرانند كه مبادا اشتباه و شكست آنها زمينه ي سرزنش و تحقير ايشان را نزد ديگران فراهم نمايد؛ بنابراين از عدم آرامش دروني رنج مي برند.

6- انتظارات بيش از حد والدين نيز معضل ديگري است كه دانش آموزان را دچار مشكل مي كند. والديني كه از فرزندانشان، بيش از توانايي هاي او انتظار دارند يا دائماً آنها را با دانش آموزان موفق تر مقايسه مي كنند، زمينه اضطراب بچه ها را فراهم مي كنند. زيرا فرزندان آنها نگران پاسخ گويي به انتظارات ايشان هستند.

7- رفتار و گفتار نامناسب معلمان هم مي تواند اضطراب زا باشد. گاه سخنان نسنجيده ي برخي از معلمان موجب از دست دادن آرامش دانش آموزان مي شود .معلماني كه بچه ها را از نمره مي ترسانند و يا بيش از حد سخت گيري مي كنند ، به دنبال برقراري ارتباط عاطفي مناسب نيستند. امتحانات نامناسب و با دقت كم را برگزار مي كنند . جو ترسناكي در جلسه آزمون حاكم مي كنند، با طرح سوالات عجيب و كم اهميت قصد به رخ كشيدن خود را دارند، از امتحان ، موجود ترسناكي براي دانش آموزان مي سازند و همواره كم تر خوابيدن و بيش تر درس خواندن را توصيه كرده و آرامش را از آن ها سلب مي كنند.

بنابراين بجاست كه دانش آموزان عزيز:

1- درست، عميق و در طول سال دروس را مطالعه كنند.

2- اهدافي واقع بينانه و متناسب با حد توان خود تعيين كنند و در حد معقول از خود انتظار داشته باشند. 

3- از فشارهاي رقابتي و تنش زا پرهيز نمايند و خود را با ديگران مقايسه نكنند.

4- براي ورزش و فعاليت هاي بدني بيش از پيش وقت بگذارند.

5- تغذيه و استراحت كافي داشته باشند (از مصرف چاي زياد، قهوه ، نوشابه و شكلات حاوي كافئين پرهيز نمايند، زيرا اين گونه نوشيدني ها و شيريني ها زمان كوتاهي فرد را سرحال مي كند، اما بعد از مدتي وضعيت معكوس خواهد شد، اگر چه كه بدن به قند به ميزان كافي نيازمند است).

6- انتظار ناكامي و شكست در زندگي را به عنوان واقعيتي  گه گاه ممكن است پيش آيد داشته باشند ( به ياد داشته باشند كه خوشبختي ، داشتن « هدف » است ، نه صرفاً رسيدن به آن در همه ي موارد)، اما شكست مقدمه ي پيروزي است و نبايد موجب نا اميدي بشود.

7- به خداوند متعال ايمان و توكل داشته باشند و به ياد او آرامش بگيرند.

8- به هنگام بروز مشكلات جدي و طولاني ، از مشاور متخصص كمك بگيرند.

9- در مواردي كه برخي از دانش آموزان مبتلا به اضطراب مزمن هستند، نياز به درمان دارويي در كنار مراجعه به روانشناس و مشاور احساس مي شود.